Cum și ce să cerem la crearea unui website

Intro la crearea unui website

Fie că vă aflați deja în poziția de vă crea un website sau în momentul în care doar luați în considerare investirea unei sume de bani pentru a vă crea o prezență online, trebuie să știți că, la un moment dat, va trebui să formulați un set de cerințe pe baza cărora agenția sau web designer-ul ales să înțeleagă de ce anume aveți nevoie, ce anume doriți de la acel website, ce informații să includă în paginile sale șamd.

De-a lungul timpului, în urma foarte multor website-uri create pentru diverși clienți, am întâlnit o serie de situații relativ la formularea cerințelor pentru crearea website-urilor.

Cum să nu formulăm cerințe pentru crearea unui website

Cel mai des întâlnită situație este aceea în care un client vede pe Internet un website care îi place și, atunci când vine timpul să-și creeze unul pentru sine, cere un website la fel ca site-ul care i-a plăcut.

Nu de puține ori am primit cerințe de genul „vreau un website ca X” sau, mai rău, „vreau un site ca X, dar prima pagină să fie ca în site-ul Y”.

Indiferent că l-au atras animațiile sau efectele grafice din website-ul model, sau i-a plăcut modul în care sunt expuse informațiile în site-ul model, website-ul său ar trebui să fie unic și orientat pe specificul propriei afaceri. Chiar dacă website-ul model este din același domeniu de activitate ca cel al dvs., website-ul dvs. nu va fi unic, ci doar o copie, mai mult sau mai puțin reușită, a website-ului model.

În plus, dvs. nu vedeți decât ce este intenționat să fie vizibil, și anume partea publică a website-ului care v-a plăcut, dar, în spatele acestei fațade poate fi mult mai mult decât poate vedea un vizitator în browser. Poate fi un panou de administrare, pot fi legături către feed-uri de date din alte website-uri și multe alte lucruri pe care nici dvs., nici web designer-ul dvs. nu are cum să le vadă sau să le afle.

Evitați să dați cerințe de acest gen, întrucât ele tind să ducă la neînțelegeri atât din partea beneficiarului, cât și din cea a web designer-ului, neînțelegeri care conduc ori către costuri mai mari decât ar fi necesar, ori către încetarea colaborării și alte consecințe neplăcute.

O altă situație des întâlnită este aceea când clientul nu are nicio idee despre ce dorește de la un website, despre ce este un website, sau ce ar trebui să conțină website-ul său. În majoritatea cazurilor oferă web designer-ului două-trei paragrafe de text, ca material suport pentru realizarea website-ului si, eventual, o siglă, de multe ori nici aceea. Pe de altă parte, așteptările clientului sunt destul de mari, deoarece consideră că plătește pentru website-ul său, și influențat de alte website-uri pe care le-a văzut pe Internet, își imaginează că și al său va fi la fel de complex, de variat și atractiv ca cele pe care le-a văzut. Evident, că nu va fi același rezultat, atată vreme cât nu oferă suport și materiale webdesigner-ului, pentru ca acesta să aibă cu ce să genereze un website cu un conținut informativ și atractiv.

De cele mai multe ori, clientții se uită pe Internet la diverse website-uri, fără să aibă nicio idee cât au costat acele website-uri, și pe bună dreptate, nu au cum să știe, însă, pentru a face o paralelă, dacă te uiți la ultimul model de Mercedes și îți place, și vrei și tu unul, așteaptă-te ca prețul să fia ca pentru ultimul model de Mercedes. Dacă prețul platit este cât pentru un Trabant, nu te aștepta să primești un Mercedes. Cu alte cuvinte, este posibil să te uiți și să îți placă un website în care s-au investit chiar și peste 100.000 de euro, iar bugetul tău să fie de una, două sau trei mii de euro. Din acest motiv, noul website creat poate să nu fie la nivelul așteptărilor.

Cum să formulăm cerințe pentru crearea unui website

În primul rând, trebuie de acceptat că, la fel ca orice alt serviciu sau produs, un website costă, deci trebuie să vă stabiliți un buget maxim în care să creați noul website.

În al doilea rând trebuie să vă stabiliți clar ce anume doriți de la acel website, cui se adresează, ce informații să prezinte, ce să ofere vizitatorilor săi.

Apoi ar trebui să aveți o idee despre cât de des doriți să actualizați informațiile pe care le prezentați în website. Dacă estimați că ele se vor modifica des, atunci trebuie luată în considerare varianta unui website dimanic, bazat pe un CMS – o aplicație web de control a conținutului public sau vizibil din website – caz în care costurile se vor modifica în sus. Dacă informațiile nu se modifică des, puteți opta pentru un website static, ceea ce va coborâ costurile de realizare a lui.

De asemenea, este de dorit să puteți oferi web designer-ului suficiente informații – atat texte, cât și imagini – specifice activității dvs., pentru ca acesta să aibă cu ce umple paginile noului dvs. website. Totodată, este bine să structurați aceste informații într-o formă logică, ușor de înțeles, deoarece tot așa le vor percepe și vizitatorii website-ului dvs. Dacă oferiți un amalgam de informații, fără logică și o structură simplă, atunci să vă așteptați ca și website-ul dvs. să fie la fel de incâlcit și greu de urmărit de către vizitatori.

Dacă v-au plăcut anumite website-uri de pe Internet, și doriți și dvs. unul similar cu ele, alocați puțin timp să le studiați pe cele care v-au plăcut, să vedeți ce anume v-a atras la ele, deoarece, de cele mai multe ori, sunt doar câteva elemente care vă atrag și, dacă știți care, le puteți cere doar pe acelea să fie incluse în noul dvs. website. Țineți cont să nu copiați secțiuni întregi din alte website-uri și, mai ales, să nu copiați din website-urile concurenților dvs.

Concluzii

Ca și concluzie a celor expuse mai sus, trebuie să înțelegeți că, la crearea unui website, la fel ca la achiziția oricărui serviciu sau produs, trebuie să vă faceți puțin temele înainte să vă aruncați cu capul înainte. La fel ca atunci când alegeți un sejur pentru dvs. și familia dvs., când studiați ce, cand, cum, unde, cu cine șamd, la fel ca atunci când doriți să achiziționați un automobil și studiați oferte și specificații tehnice și comparații între modele, la fel trebuie făcut și când doriți să vă creați un website.

Trebuie să știți ce vreți, ce oferiți și ce să pretindeți în schimbul a ceea ce oferiți.

De asemenea, cereți mai multe oferte, de la mai multe agenții de web design sau de la creatori de website-uri independenți și comparați ofertele. Faceți o medie a costurilor și stabiliți-vă un buget. Trebuie ca bugetul pe care îl aveți disponibil să fie în concordanță cu cerințele și obiectivul urmărit. Nu puteți avea pretenția să vă fie creat un website pe care să se bazeze o afacere de sute de mii de euro, dar pentru website să plătiți câteva sute sau mii de lei.

Făceți-vă un plan referitor la ce doriți să obțineți de la website-ul în care urmează să investiți și încercați să urmați acel plan. Veți descoperi la câte lucruri nu v-ați gândit de prima dată, câte lucruri nu ați acoperit și, de asemenea, aveți posibilitate să descoperiți oportunități noi legate de noul dvs. website.

Scris de: ,

Articole

Șabloane recente de websiteuri

Șabloane recente de magazine online