Mi-am creat magazinul online.
De ce nu curg banii?

Introducere

În ultima perioadă foarte multe afaceri au luat în considerare crearea unui magazin online sau măcar crearea unui website, pe fondul scăderii mobilității potențialilor lor clienți, dată fiind și situația creată de pandemia de Sars Cov 2.

Foarte mulți proprietari de afaceri convenționale, cu birouri și magazine „la stradă”, au început să ia în serios chestia asta numită Internet și potențialul ei de a vinde fără nevoia de a avea clienții în magazin la modul fizic. Drept urmare, foarte mulți au căutat agenții de web care să le creeze un magazin online.

Crearea unui magazin online este oarecum echivalentă, cu construirea unui magazin fizic, din cărămidă și mortar, finisarea lui până la nivelul firmei luminoase de la intrarea în magzin, plasarea caselor de marcat, a rafturilor de marfă, a biroului de reclamații șamd. Toate acestea costă, iar beneficiarul le achită încrezător fiind că toate acestea sunt suficiente pentru a începe să vândă și să aibă încasări.

Din păcate, lucrurile nu stau tocmai așa. De la construirea magazinului și până la a începe ca acesta să aibă încasări constante și semnificative, este drum lung.

Astfel, oameni a căror interacțiune cu Internetul a fost una destul de sumară (în comparație cu capabilitățile acestuia), s-au văzut nevoiți să gestioneze o aplicație relativ complexă, așa cum sunt magazinele online și să interacționeze cu un domeniu străin lor.

Ce urmează după crearea magazinului online?

Produsele

Evident, ca să aibă ce să vândă, un magazin trebuie să aibă marfă, cu alte cuvinte produse vandabile. Exact ca și în cazul unui magazin clasic cu rafturile goale, un magazin online care nu are produse adăugate în catalogul de produse, nu vinde nimic. E logic, nu?

Prin urmare, produsele trebuie adăugate în catalog (pentru mai multe detalii, vezi articolul Magazinele online în vreme de pandemie), iar acest lucru trebuie făcut de cineva. Acest cineva poate fi chiar agenția de creație web care a creat magazinul online, însă ar fi indicat să fie proprietarul magazinului, deoarece de-a lungul timpului, această activitate de administrare a catalogului de produse, va fi una constantă.

Vânzările

În mod firesc, produsele vândute în magazin trebuie cumva plătite de către clienți. În magazinul clasic era simplu, clientul mergea la casa de marcat și plătea cu numerar sau cu cardul bancar, banii intrau în contul vânzătorului, iar clientul pleca fericit cu marfa cumpărată. Însă cum se întâmplă acest proces în cazul unui magazin online? Mulți proprietari de magazine online nou create nu-și pun această problemă. Există, evident, soluții pentru încasarea banilor și pentru vânzările realizate în mediul online.

Există modalități de plată la distanță, dar și pentru plata în numerar.

Plățile la distanță se pot efectua prin intermediul conturilor bancare și pot fi prin ordin de plată, sau direct prin card bancar. Dacă alegeți cea de-a doua variantă, care, bineînțeles, este mult mai la îndemana clienților, atunci trebuie ca magazinul dvs. online să permită plățile cu card bancar. Acest lucru însemnă, de cele mai multe ori, instalarea unui modul de plată (un program software compatibil cu magazinul online) care să facă legătura dintre un procesator de plăți cu card bancar și magazinul dvs. online. Procesatorul de plăți nu o să proceseze plățile făcute de clienți către dvs. doar așa, din bunătatea inimii lor, ci va fi necesar să încheiați un protocol de colaborare cu ei, un contract, în baza căruia să puteți încasa bani de pe cardurile bancare ale clienților în schimbul mărfii vândute.

Plățile în numerar, sau ramburs, se pot efectua numai în prezența fizică a clientului. Și cine intră în contact direct cu clientul, dacă nu livratorul, cel care duce marfa cumpărată la ușa clientului. La predarea mărfii către client, livratorul va încasa banii în numerar de la client, în numele dvs. Odată pe săptămână sau pe lună, livratorul vă va vira banii astfel colectați în numele dvs., într-un contul dvs. bancar, astfel încheindu-se tranzacția cu clientul. Dar livratorul nu va face treaba aceasta din bunătate și generozitate, ci va încasa un comision pentru fiecare sumă încasată de el în numele dvs., iar acest lucru se va putea întâmpla doar dacp aveți un protocl de colaborare, un contract, semnat cu livratorul.

Livrarea

Dacă în magazinul clasic, livrarea se face implicit, atunci cănd clientul ia marfa de pe raft, sau vânzătorul i-o înmânează, în cazul unui magazin online, marfa se poate afla într-un depozit într-o altă țară chiar decât se află magazinul sau clientul. Cum ajunge marfa cumpărată online de client de la un magazin online, care exista doar ca 1 și 0 pe un server și nu poate deține marfă fizic? Păi este simplu, vine cineva la depozit, ia pachetul pentru client și i-l duce acestuia la ușă. Acest cineva este un livrator, companie de transport, companie de curierat sau cum vreți să-i mai spuneți, și, ca și în cazul încasării banilor online, nu va duce marfa doar ca să-și omoare timpul, ci o face contra unui comision. Acest comision, denumit și costul transportului, este facturat, de cei mai multi proprietari de magazine online, separat de valoarea mărfii vândute și poate varia, ca valoare, în funcție de foarte mulți factori. Pentru a ști ce valoare să îi factureze clientului, magazinul online al comerciantului trebuie să știe să calculeze acest cost, iar acest lucru poate fi făcut de un modul de transport dedicat pentru firma de curierat aleasă. De cele mai multe ori, acest lucru se poate întâmpla doar dacă se încheie un protocol de colaborare între comerciant și firma de curierat, probabil în baza căruia o să se poată și încasa plățile ramburs menționate anterior.

Promovarea

Orice magazin, fie el online sau clasic, vinde doar dacă potențialii lui clienți știu de existența magazinului și de faptul că are disponibile produsele de care ei sunt interesați.

În varianta clasică, acest lucru se poate face prin multiple metode, precum broșuri tipărite, flyere, panouri publicitare stradale, spoturi TV sau radio și chiar publicitae online.

În cazul magazinelor online, pe lângă metodele de publicitate pentru magazinele clasice, care sunt aplicabile și magazinelor online, metodele de publicitate și targetare a vânzărilor din mediul online cresc, ca număr, exponențial. Mediul online permite țintirea mai precisă a publicului și a momentului oportun pentru o achiziție, costuri mult mai reduse, și volume mult mai mari decât cele pentru magazinele clasice.

Nu vom intra aici în detalii de marketing targetat sau analiză a publicului țintă, întrucât ar fi extrem de mult de scris, însă și aici, ca și în cazurile precedente, va fi, cel ai probabil, nevoie de protocoale de colaborare sau contracte cu prestatorii acelor servicii de remarketing sau analiză. Există, desigur, și servicii gratuite care să vă ajute în analizarea traficului de clienți în magazin și optimizarea acestuia pentru creșterea volumului de vânzări, însă serviciile profesionale, de obicei, costă.

Concluzii

Din cele expuse mai sus, reiese clar faptul că simpla creare a unui magazin online nu este suficientă pentru ca vânzările să fie inițiate, iar conturile bancare să fie umplute. Există foarte multe lucruri pe care comerciantul trebuie să le acopere astfel încât magazinului online nou creat să intre pe făgaș și să înceapă să vândă.

Scopul acestui articol este acela de a aduce în atenția celor care doresc crearea unui magazin online și se așteaptă să li se umple conturile bancare peste noapte, faptul că lucrurile nu stau tocmai așa, iar deschiderea unui magazin online înseamnă mult mai mult decât crearea magazinului de către o agenție de web development. Comerciantul trebuie să se implice activ în dezvoltarea și administrarea magazinului online și trebuie să-și însușească cunoștințe specifice domeniului online, exact așa cum afăcut-o atunci când și-a deschis magazinul clasic.

Evident, toate activitățile, altele decât cele IT, necesare funcționării magazinului online, pot fi delegate către alte persoane cunoscătoare ale domeniului, contra cost. Chiar și în cazul în care comerciantul dispune de suficiente fonduri pentru a delega activitățile unui colaborator extern, acesta trebuie să cunoască măcar ce anume să ceară colaboratorului și la ce să se aștepte de la acesta.

Indiferența noilor proprietari de magazine online, relativ la activitățile ce le revin odata cu deschiderea acestora, poate duce la magazine neviabile economic, incapabile să livreze serviciul de vânzare online promis clientului. Aici nu sunt incluse cunoștințe IT, care sunt, de cele mai multe ori, specifice și străine comerciantului, însă cunoștințe generale despre administrarea unui magazin online, care sunt obligatorii pentru o afacere de succes!

Scris de: ,

Articole

Șabloane recente de websiteuri

Șabloane recente de magazine online