Introducere

Pandemia de coronavirus, declarată la începutul anului 2020 de OMS, a impactat toate statele lumii, la toate nivelurile. România nu a făcut excepție de la acest lucru, impactul resimțindu-se de la nivelul celor mai mari afaceri și până la nivel individual, al fiecărui cetățean. De asemenea, și instituțiile publice au fost afectate, într-o egală măsură, plecând de la cel mai înalt nivel, cel al Guvernului, și până la nivelul celor mai mici administrații locale sau școli rurale.

Acest impact a fost cel al lipsei oamenilor. Populația a fost forțată să păstreze așa-zisa „distanță socială”, prin care interacțiuneadirectă dintre oameni a fost limitată pentru a minimiza riscul infectării cu noul coronavirus.

Astfel, prin lipsa oamenilor, afacerile si instituțiile publice s-au văzut puse în fața unei mari probleme: continuarea activității specifice în lipsa clienților, în cazul afacerilor, în lipsa contribuabililor, în cazul instituțiilor publice sau în lipsa elevilor, în cazul școlilor.

Cea mai la îndemâmă soluție pentru a conecta din nou aceste elemente, în condițiile păstrării distanțării sociale a fost folosirea Internetului. Astfel, a apărut nevoia stringentă pentru mediile de reconectare a lor, și anume platformele online sau, mai simplu spus, website-urile.

Nevoia de websiteuri

În continuare ne vom referi exclusiv la afacerile private și la legătura acestora cu clienții lor, prin intermediul website-urilor, dar aceleași argumente pot fi susținute și în cazul reconectării instituțiilor publice cu contribuabilii sau a instituțiilor educaționale cu elevii, prin intermediul platformelor de e-learning.

Foarte multe afaceri existente dețineau deja un website sau aveau, într-o formă sau alta, o prezență online, fie ca este vorba despre un magazin online sau de parteneriatul cu un marketplace consacrat, precum cel.ro sau emag.ro, sau listarea afacerii într-un director precum „Google Bussines” sau „Lista Firme”. În cazul acestor afaceri, problema era complet sau parțial rezolvată, trebuind numai să-și intensifice eforturile în planul marketingului online, pentru maximizarea audienței și atingerea unui segment cât mai larg al populației.

Adevărata problemă, însă, a fost a celor care nu aveau încă o prezență pe Internet, prin urmare deveniseră practic „invizibili” pentru clienții lor și, mai grav, pentru potențialii lor clienți. Pentru aceste afaceri, crearea unui site web a devenit o cerință imperativă și foarte multe afaceri s-au văzut nevoite să apeleze la agențiile de webdesign sau webdevelopment pentru a-și atinge acest obiectiv.

Costurile ascunse ale unui website

Pentru a crea un website este nevoie de cunoștințe specifice acestui domeniu, cunoștințe pe care, în mod evident și natural, nu toată lumea le are sau este dispusă să și le însușească și, de aici, o întreagă pleiadă de probleme i-a lovit pe cei care doreau crearea unui website.

Cea mai importantă problemă de care cei mai mulți s-au lovit a fost aceea a costurilor. La crearea unui website apar costuri ascunse, separate de costul website-ului, în sine, despre care mulți nu avea știință.

Numele de domeniu pentru website-ul dvs.

Astfel, s-au văzut nevoiți să cumpere sau să închirieze un nume de domeniu, fără de care website-ul lor nu ar fi putut fi accesat pe Internet. Închirierea unui nume de domeniu se face, evident, contra cost, acest cost fiind unul recurent, anual. Costurile pentru închirierea unui nume de domeniu pot varia de la 50 la 100 de lei anual, în funcție de registrar-ul la care apelați. 

Găzduirea website-ului dvs.

 

Apoi li s-a spus că trebuie să-și găzduiască websiteul pe un server de găzduire, care să servească drept „casă” a websiteului lor. Acest serviciu, oferit de firme specializate care dețin servere web în locație proprie sau în colocare, este, evident, purtător de costuri. Și aceste costuri sunt recurente, ele putând fi lunare, trimestriale sau anuale. Cuantumul costului serviciului de găzduire poate varia foarte mult, de la 10 lei pe lună la mii de lei lunar, diferența făcând-o spațiul închiriat și serviciile conexe asociate contului de găzduire. 

Certificatul de securitate al website-ului dvs.

 

Ulterior creării website-ului, găzduirii lui și asocierii cu un nume de domeniu, vi se va spune că website-ul dvs. nu este securizat și că este de dorit să fie. Într-adevăr, este de dorit ca un domeniu sa fie securizat, însă acest lucru presupune cumpărarea unui certificat de securitate emis de o autoritate în domeniu. Acest lucru costă, evident, iar costul este unul recurent, și anume anual. În funcție de tipul certificatului cumpărat, de autoritatea emitentă a lui și, eventual, de intermediarii prin care acesta ajunge la dvs., costul unui certificat poate varia între o sută și câteva sute de lei anual.

Optimizarea website-ului dvs.

Ce nu vă spune nimeni, iar toți din afara domeniului consideră natural ar trebui să se întâmple, este că după ce ați lansat noul dvs. website, veți da o simplă căutare pe Google după numele dvs. de domeniu sau numele produselor pe care le vindeți, iar Google vă va afișa noul dvs. website primul în listă.

Această neînțelegere apare și din cauză că se face confuzie între bara de adrese din browser și bara de căutare din Google (am explicat mai pe larg în articolul „Google și websiteurile”).

Din păcate, nu așa se întâmplă. Google este o entitate separată de firma dvs. și de agenția care vă crează websiteul. Google nu e fratele binevoitor al firmei dvs. și nici al agenției de webdesign, ci o companie privată care, ca și dvs., dorește profit. Google deține o miriadă de aplicații și servicii web (și nu numai), printre care se află serviciul care i-a consacrat: motorul de căutare pe Internet. Când căutați ceva pe Google, motorul de căutare al acestuia vă arată acele pagini despre care Google a aflat și pe care acesta le consideră relevante pentru căutarea dvs. Dacă websiteul dvs. nou creat nu a ajuns pe la urechile lui Google, sau dacă motorul lui de căutare nu consideră nicio pagină din websiteul dvs. relevantă pentru cautarea curentă, Google nu va afișa websiteul dvs. nici pe prima, nici pe a zecea, poate nici pe a o suta poziție. Pentru ca websiteul dvs. să fie considerat relevant pentru moturul de căutare al lui Google, veți afla că trebuie să plătiți un serviciu numit SEO (un acronim pentru Search Engine Optimization, adică optimizare pentru motoarele de căutare – motorul de căutare, mai precis, deoarece 99% dintre căutări se fac pe motorul lui Google).

Acest serviciu costă, evident, și deloc puțin. Este un serviciu specializat, care este făcut de specialiști, motiv pentru care este relativ scump. Costurile sunt, de asemenea recurente, iar cuantumul lor poate varia de la câteva sute la câteva mii, uneori zeci de mii de lei lunar.

Și lista nu se oprește aici.

Revenim la coronavirus

După ce am văzut că multe companii s-au găsit în fața nevoii unui website pentru a putea supraviețui perioadei de carantină impusă de pandemia de coronavirus, acestea au avut de decontat și o mulțime de costuri, unele vizibile, altele ascunse, pentru a-și atinge acest deziderat.

Evident, ca orice investiție într-o afacere, investiția într-un website nu este o rețetă sigură pentru succes, existând riscul real de a investi o sumă mai mare sau mai mică, fără garanția unui ROI imediat sau evident. Mai mult, investiția într-un website se poate dovedi complet păguboasă, dacă nu este făcută cu cap și de către profesioniști. Astfel, dintr-o situație dificilă, impusă de pandemie, vă veți putea trezi într-una și mai dificilă, în care, în loc să compensați pierderile cauzate de pandemie, să le adânciți.

Concluzii... și sfaturi

Piața online este în continuă transformare și dezvoltare, website-urile urmând, și ele, acest trend. Ca urmare, simpla creare a unui website nu garantează nimănui succesul imediat.

Menținerea și dezvoltarea afacerii dvs. în mediul online necesită timp, bani și cunoștințe. Evident, cu suficienți bani, se pot cumpăra timpul și cunoștințele altcuiva, însă, mai devreme sau mai târziu, va trebui să aveți habar pe ce se duc toți acei bani. Va trebui să începeți să cunoașteți terminologia, problemele specifice și eventualele soluții ale lor, direcțiile de dezvoltare și extindere a afacerii dvs. Nu trebuie înțeles greșit. Nu vom deveni toți programatori, însă va trebui să știm ce să-i cerem unuia, și să știm să apreciem ceea ce ne livrează. Va trebui să știm nu cum, ci ce!

Încetul cu încetul va trebui să devenim, cu toții, cunoscători ai mediului online, deoarece tendințele actuale, accelerate de pandemie, ne arată că viitorul va fi scris cu 1 și 0.


Websiteuri.ro vă oferă servicii online complete:

 

  • cumpărarea unui nume de domeniu
  • creare website sau magazin online
  • gazduire website și servicii conexe
  • certificat de securitate
  • optimizare pentru motoarele de căutare
  • promovare și marketing

 

Latest website templates

Latest e-commerce templates